Begeleiding van kinderen en kindercoaching in Doetinchem

Onze maatschappij stelt veel eisen aan een kind. Normen en waarden, leersystemen en resultaten

bepalen de leefomgeving en van kinderen wordt verwacht, dat ze zich hierin aanpassen. Helaas is dit vaak in strijd met de gevoelswereld van het kind en geeft dit conflicten.

 

Etiketjes plakken.........?

Kinderen willen niet in de strakke patronen en structuren van de maatschappij worden geduwd. Vaak is dit te merken in hun gedrag, dat dan ten onrechte wordt benoemd als 'lastig', 'dwars', 'teruggetrokken' of 'zich niet kunnen aanpassen'. Mogelijk met als gevolg de diagnose met een van de vele stempels als autisme, ADD, ADHD, PDDNos. In mijn begeleiding van kinderen of kindercoaching leert het kind zichzelf te herkennen en te waarderen, juist in het anders zijn. Of eigenlijk in het zichzelf zijn.

 

Mogelijke ongemakken

  • rusteloosheid, gespannenheid, drukte
  • gepest worden of zelf pesten, onvoldoende weerbaarheid
  • woede aanvallen, boosheid, irritatie
  • concentratieproblemen, leerproblemen
  • overgevoeligheid, teruggetrokkenheid, dagdromen
  • angsten, faalangst, nachtmerries
  • heimwee, moeite met loskomen, onveiligheid
  • vermoeidheid, lusteloosheid
  • onzekerheid, twijfel, snel opgeven

Hooggevoeligheid

Sommige kinderen zijn hooggevoelig. Dit kan zich onder meer uiten in druk gedrag, terugtrekkend gedrag, dromerigheid, schrikken van harde geluiden, reacties op voeding en/of labels in kleding, het opnemen van gevoelens van andere mensen, het zien van energieën of verschijningen, slecht slapen, fel reageren als er iemand onrecht wordt aangedaan, energieverlies en vermoeidheid of  moeite hebben met drukte. Het is belangrijk dat deze kinderen leren omgaan met hun gevoeligheden. Als geen ander weet ik wat het is om hooggevoelig te zijn en welke obstakels je tegen kunt komen. Ik krijg dan ook vaak van kinderen te horen ‘jij begrijpt mij tenminste’. Dat alleen al is vaak een hele geruststelling en geeft het kind het vertrouwen zichzelf te mogen zijn.

 

Profijt halen uit ongemak

Wat alle kinderen nodig hebben is begrip, erkenning en begeleiding op hun eigen ontwikkelingsweg. 

In mijn begeleiding van kinderen of kindercoaching leren kinderen hun kwaliteiten te ontdekken en deze te gebruiken. Zodat ze kunnen omgaan met de moeilijkheden die ze op hun weg tegenkomen. Ze gaan zien en ervaren wat hen juist zo bijzonder maakt en hoe ze de moeilijkheden kunnen overwinnen. Hierdoor groeien ze in zelfvertrouwen.

Een ander belangrijk aspect in de begeleiding van kinderen is harmonie brengen in het gevoelsleven.

Hoe brengt het kind over wat het bedoelt? Wordt het begrepen? Sommige kinderen zijn heel goed met woorden, maar vertellen ze ook hoe ze zich voelen? Sommige kinderen zijn heel gevoelig, maar komen niet uit hun woorden. Met mijn groot invoelend vermogen geef ik kinderen de ruimte om hun gevoelens te laten komen. Ze leren hierdoor zichzelf te durven uiten, te verbeelden en zichzelf te laten zien zoals ze zich voelen. Dit lucht vaak enorm op.

 

Mijn aanpak

Door mijn eigen hooggevoeligheid en invoelend vermogen kan ik kinderen de (h)erkenning geven die ze nodig hebben. In de begeleiding van kinderen of kindercoaching is er veiligheid, geborgenheid en ruimte voor het kind als geheel, met alle gevoelens, gedragingen en waarnemingen. Hierin kan het kind zich ontspannen en dit is het begin van herstel en veranderingen. Spelenderwijs of in gesprek, afhankelijk van de leeftijd van het kind, gaan we de verschillen tussen de binnen- en buitenwereld benoemen, verkleinen of oplossen. Het kind krijgt technieken aangereikt hoe het zichzelf kan beschermen. Maar ook hoe het bestaande situaties kan veranderen in nieuwe positieve omstandigheden.

 

Het resultaat

Begeleiding van kinderen of kindercoaching geeft het kind Eigenwaarde, Verbinding, Concentratie, Spontaniteit en Wilskracht.

 

Voor kinderen die behoefte hebben aan meer ontspanning en bescherming in het dagelijkse leven, zijn de wekelijkse meditatielessen wellicht interessant. Kijk dan eens onder het kopje Meditatielessen.